Home E-commerce Portfolio Over e·comm Jobs Contact


Fysieke winkels krimpen door groeiende webwinkelomzet
Bron: Emerce | Datum: 11/05/2007

Amerikaanse elektronicaketens als Best Buy en Circuit City Stores verkleinen het vloeroppervlak van hun winkels dit jaar tot 30 a 40 procent. De bedrijven schrappen kosten, omdat consumenten steeds meer via internet kopen. In Nederland groeide de omzet ui

Verscheidene Amerikaanse winkelketens passen hun winkelformules aan, als direct gevolg van de veranderende markt en klant. Elektrische apparaten worden kleiner, en nemen minder schapruimte in beslag, en consumenten doen steeds vaker boodschappen bij internetwinkels. De Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal meldt dat ook de ketens Home Depot, Lowe's en Wal-Mart experimenteren met kleinere fysieke winkels.

Bij de meeste genoemde winkelketens betreft het verkleinen van het vloeroppervlak vooralsnog enkel experimenten. Best Buy en Circuit City besloten daadwerkelijk nagenoeg al hun winkels in oppervlakte te verkleinen, en minder producten in de schappen te leggen. Het gaat hierbij overwegend om winkels die consumentenelektronica en ook cd's en dvd's verkopen.

Onduidelijk is of deze trend ook naar Nederland over zal waaien. Het Platform Detailhandel Nederland raadde zijn achterban in april 2007 nog aan geen webwinkel te openen als alternatief verkoopkanaal. Het onderhouden van een virtuele pui, zo luidde de redenering, zo een kanibaliserend effect hebben op het bezoek aan de fysieke winkel en daarmee ook op de omzet.

Gisteren presenteerde de Nederlandse Thuiswinkelorganisatie een onderzoek van Blauw Research over de omzet van 'verkopers op afstand' in 2006. Daaronder vallen niet enkel webwinkels, maar ook postorderaars, catalogi en telefonische verkopers. De omzet in deze branche nam in 2006 toe tot 3,7 miljard euro. Het overgrote merendeel daarvan komt op het konto van webwinkels: 2,8 miljard euro.

Uit de onderzoekscijfers van Blauw Research blijkt dat de verkoop op afstand in Nederland harder groeide dan de totale retailomzet. De achterban van Thuiswinkel.org zag zijn omzet over 2006 met 13,2 procent stijgen ten opzichte van het jaar daarvoor. De omzet in de hele retailmarkt in Nederland steeg met minder dan de helft daarvan: met 5,3 procent tot 83,1 miljard euro.

Meer info op: http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=1972504




Ontvang onze e-zine met interessante e-commerce weetjes
Bedrijf
Voornaam
Naam
E-mail*